Sterren op de bedrijfsvloer, dankzij de kracht van sterrollen

“Hier rijdt een ster.”
“Wil jij ook een ster worden?”

Dergelijke opschriften op auto’s van een schoonmaakbedrijf zie ik regelmatig, wanneer ik onderweg ben voor een opdracht. Telkens heb ik dan ook een glimlach op de lippen. Ik denk dan aan die bedrijven die sterrollen hebben ingevoerd in hun interne organisatie. Ook aan de collega’s die sterrollen hebben opgenomen en daarmee in een stroomversnelling komen.

Tegelijk merk ik dat in veel bedrijven sterrollen weinig bekend blijven. Bij Flowth handelen we uit overvloed: we delen graag onze inzichten, onze ervaringen, onze know-how. 

Laat het ons daarom ’s hebben over deze “sterren”.

Voorbeeld: business eigenaarschap van nieuwe informatica-toepassingen

Een erg innoverend bedrijf implementeert heel regelmatig nieuwe software-toepassingen in de interne digitalisering. De IT-afdeling speelt daarin een centrale rol. 

De IT-afdeling botst om de haverklap op de limieten van haar capaciteiten. Nieuwe toepassingen worden in productie genomen nadat de technische werking getest en goed bevonden wordt. Eindgebruikers en ‘super users’ worden betrokken en getraind. 

De impact van de nieuwe toepassing op de bredere werking in de betrokken teams en team-overschrijdend krijgt echter minder aandacht. Een sterrol die het eigenaarschap van de nieuwe toepassing opneemt aan de business-kant van de organisatie, verhelpt hieraan. 

Voordelen:

  • De betrokkenheid van de operationele collega’s versterkt.

  • De effectiviteit van de nieuwe toepassing verhoogt.

  • De IT-collega’s hebben meer gemotiveerde medestanders in de business. 

  • De druk op de IT-werking verlaagt.

 

Sterrollen, wat zijn dat precies?

Een sterrol is een rol die een collega opneemt naast het operationele uitvoeren van haar functie. 

Het is een rol die aandacht geeft aan een bijzonder aspect van het werkveld. Vaak gaat dat over communicatie, coördinatie of een specifieke opvolging. 

Het omvat taken die in functioneel-hiërarchische organisaties meestal worden opgenomen door leidinggevenden.

Voorbeeld: coördinatie van onderhoud en herstel wagenpark

Een klein familiaal bedrijf in de productie en distributie van verse voeding groeit sterk. De technische bedrijfsvoering is in handen van een van de familie-ondernemers. Het beheer van het wagenpark is daar een onderdeel van. 

Door de focus van de bedrijfsleider op de innovaties in de productie wordt zijn tijd voor o.a. het wagenpark te schaars. De collega’s die de distributie-ronde verzorgen, raken vaker ontstemd omdat het onderhoud of herstel van de auto’s durft aanslepen. Met een sterrol neemt een van de distributie-collega’s de coördinatie van het wagenpark op zich. 

Voordelen:

  • Het bedrijf dient nog niet de stap te zetten naar het aanstellen van een fleet-manager.

  • De bedrijfsleider krijgt meer ruimte om zich te focussen op de technische innovaties.

  • De collega met de sterrol verwerft een grotere betrokkenheid. 

  • Het team is blij om zelf het onderhoud en herstel van de auto’s te mogen organiseren.

 

Vier voordelen van sterrollen in je bedrijf

1/ Meer focus voor bedrijfsleiders op het langetermijn sturen van de busines

Door sommige taken toe te vertrouwen aan collega’s in het team, krijgt de leidinggevende meer ruimte. Ruimte om het team te coachen en om meer aandacht te geven aan thema’s die belangrijk zijn op langere termijn.

2/ Grotere betrokkenheid en betekenisgeving voor de operationele collega

Wanneer een collega een sterrol op zich neemt brengt dat voordelen met zich mee voor zowel het bedrijf als voor de persoon in kwestie en zijn collega’s. 

De collega die een ster-rol opneemt, krijgt de kans om te groeien in zijn job, om een extra zingevend aspect toe te voegen aan het dagelijkse operationele werk en om meer betrokken te worden in het bredere reilen en zeilen van het bedrijf.

Het bedrijf zelf creëert ruimte om verder te groeien, niet in grote stappen, maar geleidelijk aan, door het eigenaarschap in rollen en verantwoordelijkheden te versterken, door minder kwetsbaar te worden in een (te) grote centralisatie van verantwoordelijkheden bij (midden)managers.

3/ Meer collegiale voldoening in het samenwerken

Voorbeeld: cross-functioneel samenwerken

Een sterk presterend bedrijf dat in de voorbije jaren sterk gegroeid is, haalt veel visie, drive en succes uit de functionele hiërarchie waarrond het gebouwd is.

Met de groei van het bedrijf wordt het cross-functionele samenwerken echter minder vanzelfsprekend. In de groter geworden organisatie kennen collega’s mekaar minder. Zeker voor nieuwkomers wordt het minder gemakkelijk om de weg te vinden. De vroegere informele samenwerking over de teams heen heeft nood aan een meer gestructureerde aanpak.

Door de invoering van sterrollen nemen collega’s eigenaarschap op voor een bedrijfsproces dat teamoverschrijdend door de hele organisatie loopt. Op maat van het bedrijf wordt de kwaliteit van het samenwerken versterkt en groeit opnieuw meer collegiale voldoening.

Het invoeren van sterrollen is ook een opstap naar meer zelforganisatie, niet naar zelfsturing. Net omdat er meer zelforganisatie mag groeien, krijgen bedrijfsleiders meer tijd en energie om hun business te sturen in economische tijden met steeds meer verandering, turbulentie en onzekerheid.

4/ Groeien op maat

Het invoeren van sterrollen draagt niet alleen bij in de betrokkenheid van collega’s. Het heeft ook een invloed op andere interne kwesties:

  • geeft meer zin en impact aan iemands job.

  • brengt denken en doen dichter bij mekaar. 

  • triggert de groei van de collega in kwestie. Naast de groei van zijn team én van het hele bedrijf.

In de groei van je bedrijf kan het creëren van een sterrol een fase zijn. Die fase laat toe om de inhoud van de sterrol te laten doorgroeien naar een op zich staande verantwoordelijkheid. 

Bovendien kan een sterrol ook roteren onder collega’s. Op termijn kunnen dan meerdere collega’s groeien in hun functie en geniet het hele bedrijf van een breder ingebedde kennis en ervaring. Stap voor stap.

 

Hoe we bij Flowth samen sterrollen creëren in jouw bedrijf

Als business- en organisatie-architect begeleiden we met Flowth bedrijven in hun groei. Het invoeren van sterrollen is dan een van de mogelijkheden.

Sterrollen creëren, dient goed voorbereid te worden en vraagt een structureel stappenplan:

  • Hoe passen sterrollen in de bedrijfsbrede HR-aanpak?

  • Welke teams en welke rollen komen in aanmerking? En met welk doel?

  • Wat dient een sterrol-houder te kennen en te kunnen? En hoe kan de collega hierin groeien?

  • Hoeveel tijd mag besteed worden aan de sterrol? En hoe wordt die impact opgevangen in het team?

  • Hoe worden beslissingen genomen, en welke rol heeft de sterrol-houder daarin?


Ieder bedrijf is anders.
Kiezen voor sterrollen doen we op maat

 

Wil jij sterrollen binnen jouw bedrijf creëren?

 

Luc Belderbos

Als oprichter van Flowth koester ik de overtuiging dat ‘werk’ en ‘leven’ één geheel vormen. Als we leven vanuit onze passie en onze drive kunnen we voluit zin geven aan dat geheel.  

Doorheen de jaren stelde ik vast dat onze bedrijven de beste resultaten behalen wanneer we de structuur en de cultuur ervan samen aanpakken en op elkaar afstemmen. In een bedrijfsomgeving die voluit gaat voor een uitmuntende klantervaring door op elkaar afgestemde processen en systemen, kunnen ook de medewerkers optimaal ontwikkelen in hun vakmanschap, leiderschap en samenwerken. 

Mijn professionele voorliefde voor business architectuur en organisatie ontwikkeling vormde de leidraad in een jarenlang pad van vorming en steeds ruimer wordende ervaring.

Samenwerken? Contacteer Flowth.

 
Vorige
Vorige

Flexibel groeien met job crafting

Volgende
Volgende

Quiet quitting, wat is het en wat doe je eraan?