Cases Process FLOWTH

CASE 1
ERP in een distributiebedrijf:
ontwerp, ontwikkeling, verandering

Om de interne bedrijfsprocessen verder te automatiseren start een distributiebedrijf een ERP-project.  

Voor ieder van de bedrijfsprocessen die aan bod komen, wordt een intern team samengesteld onder (bege)leiding van externe experten. Voor het Procure-to-Pay proces zijn in het project zo’n 25 collega’s betrokken.

We kiezen ervoor om het eigenaarschap voluit bij de interne medewerkers te leggen. De blauwdruk wordt uitgetekend en getoetst aan de alledaagse praktijk waarin nogal wat uitzonderingen op de standaardflow zich manifesteren.
Met use cases worden tegelijk de testscenario’s geschreven en maken de interne collega’s zich de nieuwe flow meester.


Het resultaat?

Tijdens een Proof of Concept workshop presenteren niet wij, als externe expert, maar het interne team met fierheid het nieuwe proces aan de Directie en de Stuurgroep: FLOWTH.

“Change management was hier geen aparte discipline. De aanpak van FLOWTH maakte dat de medewerkers de verandering omarmden terwijl ze zelf aan het roer zaten van het herontwerp van het proces. Heel mooi om de fierheid in hun ogen te zien.”

Quinten, afdelingshoofd

Herkenbare case?

Wil je graag jouw case in alle vrijheid en vrijblijvend bespreekbaar maken?

We inspireren je graag!

CASE 2
Procesdenken in de maritieme logistiek

Een wereldspeler in de maritieme logistiek heeft in enkele jaren een beweging gemaakt naar meer globale centralisatie, en dan weer meer lokale decentralisatie. De lokale Finance afdeling is daardoor ontvolkt en wordt ervaren als de zwakste schakel in het geheel van de bedrijfsvoering. Een evaluatie dringt zich op.

De issues waarmee de locale Finance afdeling heeft af te rekenen vinden goeddeels hun oorsprong in de bovenloop van enkele end-to-end bedrijfsprocessen waarin ook Finance een bijdrage dient te leveren.

De perceptie wordt echter versmald tot het minder goed functioneren van de afdeling zelf. Een collega die zich daartegen fel verzet, wordt ervaren als tegenstromer.

In samenspraak met de General Manager wordt er toch ruimte gemaakt om de bredere processen in kaart te brengen. Kleine ingrepen maken de collega’s in andere afdelingen bewust van het belang van sommige kritische handelingen in de vroegere fasen van het proces om zo de kwaliteit en de doorstroming ervan te verhogen, met inbegrip van de Finance-bijdrage.


Het resultaat?

Een ‘Finance-probleem’ wordt opgelost door een bewustere collegiale samenwerking over de afdelingen heen. De ‘tegenstromer’ krijgt een rol die hem beter ligt in een andere afdeling: FLOWTH.

“Bizar eigenlijk dat we procesdenken niet toepasten op onze interne organisatie. Ik moest zelf enige weerstand overwinnen, en zes maanden later dacht ik enkel nog in procestermen. Wat Luc aan inzicht en inspiratie inbracht, was een echte eye-opener.”

Xavier, GM

Herkenbare case?

Wil je graag jouw case in alle vrijheid en vrijblijvend bespreekbaar maken?

We inspireren je graag!

Benieuwd naar andere cases?

Business
FLOWTH

Company
FLOWTH

Team
FLOWTH

Samenwerken?